سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه با استفاده از امواج صوتی، تصویری از بافت سینه ایجاد می کند. سونوگرافی سینه می تواند همه قسمت های سینه را نشان دهد مثل منطقه نزدیک به دیواره قفسه سینه که با ماموگرافی به سختی دیده می شود.

در سونوگرافی سینه از اشعه ایکس و یا هر اشعه مضر دیگری استفاده نمی شود.

سونوگرافی سینه برای بررسی تو پر بودن و یا تو خالی بودن ( کیست ) توده های سینه به کار می رود. سونوگرافی سینه جایگزین ماموگرافی نمی شود اما اغلب برای بررسی نتایج غیر طبیعی ماموگرافی به کار می رود.

برای انجام سونوگرافی سینه یک مبدل کوچک بر روی سینه قرار می گیرد. کامپیوتر امواج صوتی را به تصویر تبدیل می کند. این تصویر تشکیل شده، سونوگرام نامیده می شود.

سونوگرافی بیضه

سونوگرافی بیضه آزمایشی است که از امواج صوتی انعکاسی برای تولید تصاویری از بیضه ­ها و کیسه بیضه بهره می ­برد.

سونوگرافی می­ تواند مجرای تنگ و مارپیچی نهفته در پشت هر یک از بیضه ­ها را که به جمع آوری اسپرم می­ پردازد (اپیدیدیم) و مجرای متصل­ کننده بیضه­ ها به غده پروستات (وازدفران) را نشان دهد. در سونوگرافی بیضه از اشعه ایکس و یا سایر انواع تشعشات استفاده نمی شود.

سونوگرافی تیروئید

سونوگرافی تیروئید و پاراتیروئید نوعی آزمایش تصویربرداری است که برای بررسی غده تیروئید و غدد پاراتیروئید بکار می ­رود. سونوگرافی غده تیروئید می تواند به سنجش اندازه و شکل غده تیروئید کمک کند، ولی قادر به ارائه اطلاعات مفیدی درباره ­ی چگونگی عملکرد غده تیروئید نیست. همچنین سونوگرافی را می­ توان برای بررسی چهار غدد پاراتیروئید موجود در پشت یا کنار غده تیروئید مورد استفاده قرار داد.

 

شما میتوانید با یک سرچ به جستوجو پزشک خود بپردازید و نوع درمان و دکتر خود را انتخاب کنید و این کار را سایت مرجع و تخصصی نسخه میتواند برای شما انجام دهد.

شنبه 29 تیر 1398
بؤلوملر :